Wat is zelf-compassie en hoeveel zelf-compassie heb jij?

Wat is zelf-compassie?

Compassie voor jezelf is niet anders dan compassie voor anderen. Als je compassie voelt voor iemand merk je eerst dat iemand op een of andere manier lijdt of pijn heeft. Vervolgens wordt je ook geraakt door het leed van de ander(en), je kunt hun pijn invoelen. Vervolgens voel je ook betrokkenheid om het leed van de ander te verzachten of om op de één of andere manier voor ze te zorgen of steunen. Compassie betekent ook dat je vriendelijk en mild bent naar aan anderen als ze fouten maken of tegenslag ondervinden, in plaats van hen te veroordelen. Tot slot, als je compassie voor iemand voelt (in plaats van medelijden) betekent dit ook dat je je realiseert dat lijden, falen en imperfectie een onlosmakelijk onderdeel is van ons mens-zijn. Je beseft dat iedereen, jij dus ook, lijden kan overkomen.

Zelfcompassie betekent dat je op dezelfde manier naar jezelf kijkt als je er pijn of lijden is, als je iets verkeerd doet, of als iets je niet bevalt aan jezelf. In plaats van de pijn te negeren of te veroordelen (“dat heb ik weer”), zeg je tegen jezelf: “Dit is een moeilijk moment. Hoe kan ik op dit moeilijke moment het beste mezelf zorgen en mild voor mezelf zijn?” In plaats van te (ver-)oordelen en jezelf te bekritiseren, betekent zelfcompassie dat je vriendelijk en begripvol bent tegenover je fouten, gebreken en ervaringen. Je hoeft niet goed of perfect te zijn! Je kunt natuurlijk wel proberen te veranderen zodat je gelukkiger en gezonder wordt, maar dat doe je omdat je om jezelf geeft; niet omdat je jezelf waardeloos vindt.

Heel belangrijk is dat zelf compassie betekent dat je je menselijkheid en daarmee je imperfectie accepteert en respecteert. Dingen gaan niet altijd zoals je zou willen. Je komt frustratie tegen, verlies, je maakt fouten, je loopt tegen je eigen grenzen aan, je voldoet niet aan je eigen idealen. Dit is de menselijke realiteit die we met elkaar delen. Hoe meer je je hart openstelt voor die realiteit, in plaats van er tegen te vechten, des te meer compassie zul je voelen voor jezelf, en voor je medemensen.

Wil jij weten of jij zelf-compassie hebt? Doe dan deze test:

https://test.psychologiemagazine.nl/test/hoeveel-zelfcompassie-heb-je

Wil jij jouw zelf-compassie verbeteren en leren liefdevoller te zijn naar jezelf? Volg dan de 8 weekse compassie training van Mindful4u. Dit is de MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living) training ontwikkeld door Erik van den Brink en Frits Koster. De MBCL training is een verdieping en vervolg op de 8 weekse mindfulness training.

Voor meer informatie over de MBCL training ga naar:

https://www.mbcl.nl

Of ga voor meer informatie over de MBCL training door Sonja Mars van Mindful4u naar:

Compassie training of MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living)

Sonja is gecertificeerd MBCL trainer. Je kunt natuurlijk altijd eerst contact opnemen met: Sonja Mars via sonja@mindful4u.nl of via 06 22980667