Mindfulness en Compassie individuele coaching en kleine groepsessies kunnen weer live!

Gisteren hebben we bij de persconferentie kunnen horen en zien dat we langzaamaan weer meer kunnen en mogen. De meeste contact beroepen mogen, vanaf 11 mei, weer de deuren openen, mits we ons aan de regels blijven houden die ons veilig en gezond houden uiteraard.

Goed nieuws voor de LIVE Mindfulness en Compassie trainingen!

De reguliere 8 weekse Compassie training, de MBCL die online zou starten woensdag 6 mei, gaat 1 week later LIVE starten op woensdag 13 mei in de praktijk van Mindful4u, in kleine groep en met 1,5 meter afstand vang elkaar!

De Compassie Plus Training blijft voorlopig online via Zoom. We starten morgen, vrijdag 8 mei online. Aan het einde van de sessies vind er een live buitensessie plaats op vrijdag 5 juni

De 8 weekse Mindfulness training LIVE of online, afhankelijk van aantal deelnemers.

Individuele coachingssessies kunnen LIVE of online worden gepland.


Nog even op een rijtje:

Op woensdag ochtend 13 mei start de reguliere Compassie (of MBCL) training LIVE
(de MBCL, een vervolg en verdieping van de mindfulness) Tijd: van 9:30 tot 11:30 uurVoor meer informatie ga naar: Ik doe mee met de Compassie training


Op vrijdagochtend 8 mei start de Compassie Plus Training ONLINE
Hierin zullen we de compassie verdiepen en zal er ruimte zijn voor compassie beoefenen in tijden van crisis. Deze training bestaat uit 4 aanvullende sessies. Van 9:30 tot 11:30 uur
Voor meer informatie ga naar: Ik doe mee met de Compassie Plus training

Op maandagavond 11 mei start de 8 weekse Mindfulness training (vooralsnog) ONLINE
Tijd: 19:30 tot 21:30 uur. Voor meer informatie ga naar: Ik doe mee met de Mindfulness training

Individuele mindfulness of compassie sessies kunnen vanaf 11 mei weer live. Wil jij liever online, dan kan dat natuurlijk ook! In overleg plannen we de afspraken in.

Tot ziens (live of online)

Blijf gezond, ook mentaal!

In Mei starten met een Mindfulness of Compassie training

Juist nu de wereld op zijn kop staat en er veel gevraagd wordt van ons, is het moment om te starten met een Mindfulness of Compassie training. Alle trainingen worden online gegeven via Zoom.

Waarom juist nu een Mindfulness of Compassie training volgen?

De wereld is in een paar weken tijd ingrijpend veranderd. Dingen die voorheen vanzelfsprekend waren zijn dat opeens niet meer. Even op bezoek bij iemand gaan, uit eten gaan, op vakantie gaan, dat kan nu allemaal niet. We worden opeens heel erg met onszelf geconfronteerd en ons leven. Mindfulness leert je hoe je daar het beste mee om kunt gaan.

Niet alleen wordt je met jezelf geconfronteerd maar ook met je huisgenoten. Samen thuis werken en misschien ook nog met de hele tijd kinderen om je heen. Als je geen huisgenoten hebt, kan dat juist weer confronterend zijn en kun je je mogelijk eenzaam voelen. Allerlei spanningen en emoties die opkomen en waar je niet mee om weet te gaan. Mindfulness training kan je leren om met deze spanningen en gevoelens op een wijze manier om te gaan.

Zodra je de televisie of radio aanzet is er nieuws over het corona virus. Elke dag zijn er getallen van nieuwe doden, opnames in het ziekenhuis en de IC. Als je de hele tijd deze berichten hoort lijkt kan je worden overweldigd door angst of door kan je gaan denken dat ook jij ziek bent. Dat er angst is, is normaal. Angst is een waarschuwingssignaal dat je alert moet zijn. Het is belangrijk dat je afstand houdt en de andere maatregelen volgt. Als de angst je echter overweldigt dan gaat het tegen je werken. Mindfulness leert je omgaan met heftige emoties en gevoelens die je verkrampen. Je leert weer ontspannen en je blik te verruimen. Je kunt weer goed functioneren.

Praktische zaken

De trainingen worden online gegeven, via Zoom. Het is anders dan live maar het werkt prima. Inmiddels hebben al meerdere mensen, naar tevredenheid op die manier meegedaan. De trainingen zijn in kleine groepen van 4 tot 12 deelnemers. Elke sessie behandelen we een thema (de thema’s staan hieronder en op de site). Als er behoefte is aan individuele begeleiding is dat uiteraard mogelijk. Dit kan via Zoom of via de Coachroom (online mail coaching). Meer informatie over mail coaching vind je op www.eCoach4u.nl

Eerstvolgende trainings data:

Op maandagavond 11 mei start een Mindfulness training

Tijd: van 19:30 tot 21:30 uur

Zie de data en thema’s: https://www.mindful4u.nl/8-weekse-training-voor-volwassenen/

Op bovenstaande pagina kun je je opgeven. Of mail naar: sonja@mindful4u.nl

Op woensdag ochtend 6 mei start een Compassie training (de MBCL, een vervolg en verdieping van de mindfulness)

Tijd: van 9:30 tot 11:30 uur

Zie data en thema’s: https://www.mindful4u.nl/nieuws-compassie-training-start-28-februari-2020/

Geef je op bovenstaande pagina op of mail naar: sonja@mindful4u.nl

Op vrijdagochtend 8 mei start er een geheel nieuwe Compassie Plus Training (een vervolg en uitbreiding van de reguliere MBCL) training

Van 9:30 tot 11:30 uur

Zie data en thema’s: https://www.mindful4u.nl/compassie-plus-training/

Wat kan Mindfulness en zelf-compassie nu voor jou betekenen?

  1. Probeer je bewust te zijn van waar je aanndacht is

Ben je met je aandacht in het hier en nu of ben je in gedachten al beland op de IC van een ziekenhuis. Het kan dan helpen om een wandelingetje buiten te maken en deze vragen te stellen: wat hoor ik? Wat voel ik? wat ruik ik? Juist in de lente is er veel dat je kunt horen, zien, ruiken. Door gebruik te maken van je zintuigen breng je jezelf terug naar het hier en nu en laat je je fantasieën en waanbeelden los.

2. Doe af en toe een stapje terug en stel jezelf de vraag: “wat is goed voor mij?” of “wat heb ik nodig?”.

Juist nu is het van belang om goed voor jezelf te zorgen. Doe je dat niet, dan val je sneller prooi aan allerlei onheilsfantasieën en beelden van wat er allemaal kan gebeuren. Misschien is het nu een goed moment om wat meer te bewegen, om creatief bezig te zijn of tijd door te brengen met je kinderen of man. Door een stapje terug te zetten kun je bewuster keuzes maken. Keuzes die passen bij wat jij belangrijk vindt of nodig hebt. Deze situatie is misschien juist het moment om datgene te doen wat je al langer wilde maar waar je niet aan toekwam.

3. Kijk niet te veel of te vaak naar nieuws over de corona crisis.

Er kan veel angst zijn door al het nieuws dat er is. Kies bewust voor hoe vaak je nieuws kijkt of leest. Er is zoveel nieuws beschikbaar en als je niet oppast kan je de hele dag nieuws volgen over de crisis. Dit wakkert je angsten verder aan en is niet nodig. Beperk het kijken van nieuws tot 1 tot 2 keer per dag. Ga hier bewust me om.

4. Als je veel last van angst hebt, kunnen meditaties je helpen.

Dat je angst ervaart is natuurlijk en heel normaal. Het ervaren van angst is een waarschuwingssignaal dat je moet oppassen voor iets. Dus veroordeel je angst niet maar je hoeft er niet helemaal in mee te gaan. Als jij je houdt aan de maatregelen van de overheid en het RIVM ben je goed bezig om het virus buiten de deur te houden. Op het moment dat de angst je verlamd en bezit van je neemt, kan het helpen om een meditatie te doen, die gericht is op van angst (of andere heftige emoties). Onder andere de RAIN meditatie van Tara Brach is een mooi voorbeeld (te vinden op www.tarabrach.com).

5. Erken datgene wat je ervaart en veroodeel het niet.

Het kan zijn dat je banger bent dan normaal of dan nodig is. Hierdoor kunnen we onszelf soms veroordelen of we schamen onszelf dan. Benoem de emoties die je ervaart hardop: “ok, dit is angst” of “dit is onzekerheid”. Door je emoties te benoemen ontstaat er enige afstand tot de emotie en worden we er niet mee geidentificeerd en door overweldigd.

6. Aanraking is behulpzaam en hoeft niet van een ander te komen.

Uit onderzoek blijkt dat aanraking zorgt voor de aanmaak van het hormoon oxytocine en dit zorgt voor gevoelens van troost, warmte en geruststelling. Dit werkt op dezelfde manier als wanneer we kleine kinderen troosten. Dus als je het even moeilijk hebt, leg dan je hand op je hart of de plek waar je spanning of druk voelt en zeg tegen jezelf: “Het is ok” en adem een paar keer diep in en uit (bijvoorbeeld 5 tellen in en 5 tellen uit).

7. Brief schrijven aan jezelf

Op momenten van hevige emoties als angst of eenzaamheid kan het helpen jezelf een compassionele brief te schrijven. Wat zou jij het liefste willen horen nu van iemand die veel van je houdt en je het beste toewenst? Dit kun je aan jezelf schrijven in een compassionele brief. Je begint de brief met de aanhef: lieve …en dan jouw naam erachter. Vervolgens begin je met schrijven aan jezelf. Het effect is hetzelfde als wanneer je de brief van een ander persoon krijgt. Iemand dit dit regelmatig doet is de schrijfster Elisabeth Gilbert, schrijfster van het boek: “eten, bidden en beminnen”

8. Elke dag dankbaar zijn

Een mooie oefening om te doen, is de dankbaarheidsoefening. Het beoefenen van dankbaarheid brengt rust, ruimte en troost. En het is goed voor je welzijn en welbevinden. De oefening is dat je elke avond 10 dingen opnoemt (of opschrijft) waar je dankbaar voor bent. De uitdaging is niet om bij 3 te stoppen maar echt 10 dingen te noemen. Ook nu kunnen er veel dingen zijn waar je dankbaar voor kunt zijn, zoals je familie die gezond is, de lente, de zon die schijnt op je gezicht, een heerlijke maaltijd etc. De amerikaan Rick Hanson heeft hier veel onderzoek naar gedaan, hij noemt dit: “taking in the good”.

Start mindfulness training (online) op 5 mei met korting!

Juist in tijden van crisis is het van belang om mindful te zijn en blijven. Mindfulness helpt je om niet te worden meegesleept door heftige emoties zoals angst of onzekerheid. Mindfulness brengt je weer in contact met je eigen kracht en helpt je om het hele perspectief te zien.

Daarom zal de Mindfulness training online doorgaan en starten op dinsdag 5 mei.

De thema’s en overige data zijn:

WeekOnderwerpEerstvolgende Datum:
Week 1De automatische piloot
5-5-2020
let op: dinsdag!
Week 2In ons hoofd wonen + hindernissen11-5 – maandag
Week 3Bewust-zijn van de ademhaling18-5 – maandag
Week 4Aanwezig blijven2-6
let op: dinsdag!
Week 5Toestaan/laten wat er is.8-6 – maandag
Week 6Gedachten zijn geen feiten15-6- maandag
Week 7Hoe kan ik voor mezelf zorgen22-6 – maandag
Week 8Hoe nu verder?29-6 – maandag

Vanwege de maatregelen rondom het corona virus zal deze training online gegeven worden in Zoom in plaats van live. Hiervoor heb jezelf geen Zoom account nodig maar kun je inloggen met de link die je vooraf krijgt toegestuurd. Inmiddels leert de ervaring dat Zoom een prima alternatief is voor de live trainingen. (Ik maak gebruik van een betaald professioneel Zoom account, deze is AVG proof).

Omdat Mindfulness juist nu zo belangrijk is en voor sommige mensen de crisis ook financiële gevolgen heeft, wil ik deze training aanbieden met een korting van maar liefst € 50,- per deelnemer. Hierdoor betaal je geen € 345,- voor de training maar € 295,- inclusief btw. Voor werkgevers is dit dan € 525,- in plaats van € 575,- per deelnemer.

Dus overweeg jij een mindfulness training te volgen, maak dan JUIST NU gebruik van deze mooie aanbieding!

Hieronder kun je je aanmelden




Na aanmelding volgt een telefonische intake voorafgaand aan de training. nb. bij minimaal 4 deelnemers gaat de training door!

Ik zie jouw aanmelding graag tegemoet!

Vanaf 16 maart alle trainingen (groepen en individueel) online.

Mindful4u houdt zich aan de richtlijnen van de overheid inzake het corona virus. Dit houdt in dat alle trainingen vanaf 16 maart (groepstraining en individuele trajecten) uitsluitend online gegeven worden via Zoom.

Het zal misschien even wennen zijn maar de ervaring leert dat het een goed alternatief is voor een live training.

Je hoeft overigens niet lid te zijn van Zoom. Je ontvangt een uitnodiging met link om in te kunnen loggen. Het enige dat je nodig hebt is internet en een werkende audio en video verbinding. Het is ook aan te raden om een rustige ruimte op te zoeken om de training te kunnen volgen.

Hoe lang deze situatie zo blijft weet niemand dus maar voorlopig is dit de richtlijn. Heb je misschien vragen of opmerkingen hierover, neem dan contact met mij op: 06 2298 0667

 

 

 

 

GRATIS Mindfulness sessie in onzekere tijden

In deze onzekere tijden waarin onze wereld ingrijpend aan het veranderen is en we gedwongen zijn om binnen te blijven kan mindfulness helpend zijn.

Daarom bied ik op maandag 23 maart om 20:00 uur een gratis online mindfulness sessie aan van een uur waarin we bij elkaar komen en met elkaar delen hoe het met ons gaat en we doen een meditatie.

De sessie wordt gegeven in Zoom, een online omgeving speciaal ingericht voor meetings en trainingen. Je hoeft niet lid te zijn van zoom. Via een mail met van mij krijg je een uitnodiging en daarmee toegang tot de omgeving. Je hebt wel een computer met geluid en bij voorkeur video nodig zodat we elkaar kunnen zien (video is niet verplicht!).

Je moet je vooraf wel even registeren via onderstaande link zodat ik weet hoeveel mensen zich aanmelden:

https://zoom.us/meeting/register/vpIvduGvpj8qsxw4o_3mlB6izKARsfsg9A


Nadat je bent aangemeld krijg je een bevestigingsmail.

Ik zie ernaar uit jullie online te horen en te zien!!

Sonja

 

 

 

 

MindfulWalks: wandelen en mindfulness oefeningen in de natuur, verzet!

Heb jij een mindfulness training gedaan en wil je blijven oefenen samen met anderen of wil je eerst kennis maken met Mindfulness tijdens een wandeling?

 

Dan kun je nu mee doen aan de MindfulWalks!

MindfulWalks zijn wandelingen van 2 uur in de natuur waarbij je mindfulness oefeningen doet en  eenvoudige bewegingsoefeningen in een prachtige omgeving.

Doordat je buiten in de natuur bent, neem je letterlijk afstand tot de dagelijkse beslommeringen (werk en/of prive situatie) Hierdoor ga je beter zien wat er in jou leven speelt of wat jij nodig hebt. Daarnaast zorgt de natuur ervoor dat je je weer even onderdeel voelt van iets dat groter is dan jijzelf waardoor je vanuit een ander perspectief de dingen gaat zien . De verbinding met de natuur én het bewegen stimuleert de verbinding met jezelf en je algemeen welbevinden.

De eerste 6 MindfulWalks hebben elk een thema dat past bij de wisselingen van de natuur én aspecten van Mindfulness die aandacht krijgen tijdens de wandeling. Je kunt je opgeven om 1  keer mee te doen maar je kunt ook elke MindfulWalk deelnemen. Gezien de Corona crisis worden de Walks verzet naar een nader te bepalen datum…

Data en thema’s:

Datum: Thema: Tijd: 
?? Voorjaar: Eindeloos opnieuw beginnen 9:30-11:30
?? Zomer: Compassie 9:30-11:30
6 Sept Nazomer: Niet-oordelen 9:30-11:30
4 Okt. Herfst: Acceptatie 9:30-11:30
8 Nov. Herfst: Loslaten 9:30-11:30
13 Dec. Winter: Geduld 9:30-11:30

Voor wie: De MindfulWalks zijn geschikt voor mensen die al eens een mindfulness of compassie training hebben gevolgd en de beoefening graag willen voorzetten samen met anderen. Maar dit is niet noodzakelijk. Als je niet eerder een training hebt gevolgd dan is er vooraf wel een kort telefonisch intakegesprek. Ook leuk om een keer een vriend of vriendin of familie lid mee te nemen. Bij minimaal 4 deelnemers gaat de Walk door!

Locatie: De wandelingen vinden plaats in een bos in het midden van het land, omgeving Utrecht/Hilversum/Lage Vuursche. Ook bij lichte regen gaan de MindfulWalks gewoon door (tenzij er hevige storm of regen is zodat het niet veilig is om in de natuur te zijn). Elke sessie zal een andere route worden gekozen. De mindfulness oefeningen kunnen zowel zittende als lopende oefeningen zijn. Neem in ieder geval iets mee waar je op kunt zitten.

Kosten: per keer € 15,- (svp betalen vooraf of middels een tikkie aan het begin van de wandeling)

Wil je deelnemen aan alle 6 de wandelingen die gepland staan voor 2020, dan ontvang je korting. Je betaalt dan geen € 90 maar € 79,- voor 6 begeleide wandelingen van 2 uur.

Je kunt je hieronder opgeven:

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Data Mindfulness training mei t/m juni 2020

De nieuwe data van de 8-weekse MBSR/MCBT Trainingen in het voorjaar van 2020 zijn bekend!

Op maandag 4 mei 2020 start een nieuwe trainingsgroep van de 8 weekse Mindfulness training in Maartensdijk. Op maandagavond van 19:30 tot 21:45 uur. De training wordt gegeven in gebouw Dijckstate.

 

Week Onderwerp  

 

Datum en locatie

Maartensdijk

  Dag  

 

Maandagavond

Mindfulness 

Week 1 De automatische piloot 4-5
Week 2 In ons hoofd wonen 11-5
Week 3 Bewust-zijn van de ademhaling 18-5
Week 4 Aanwezig blijven 2-6  (dinsdag!)
Week 5 Laten zijn wat er is 8-6
Week 6 Gedachten zijn geen feiten 15-6
Week 7 Wat geeft jou het gevoel dat je echt leeft? 22-6
Week 8 Het geleerde vasthouden
29-6

De training kun je volgen in een kleine groep zodat er voldoende aandacht is voor alle deelnemers. De groepen starten met minimaal 4 deelnemers en er zijn maximaal 10 deelnemers.

Wil jij je alvast opgeven voor de Mindfulness groep, dan kan! Stuur een mailtje naar sonja@mindful4u.nl en je ontvangt het inschrijfformulier, vervolgens wordt een telefonisch intakegesprek gepland en is jouw plekje alvast gereserveerd!

Wil je eerst meer informatie? Dat kan natuurlijk ook, bel dan naar 0346 214404 of naar 06 22980667

Mindful4u, Sonja Mars, is nu ook gecertificeerd Compassie (MBCL) trainer categorie A

Na het afronden van de opleiding tot Mindfulness (MBSR/MBCT) trainer bij See True. Heeft Sonja het afgelopen jaar de opleiding tot MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living) trainer gevolgd bij Erik van den Brink en Frits Koster. Deze opleiding is een vervolg en verdieping van de Mindfulness. Na het volgen van de trainers opleiding heeft Sonja een compassie training gegeven onder supervisie van Annetje Brunner. Na het goed doorlopen van dit traject heeft Sonja zich laten registreren in het MBCL register als compassie trainer categorie A, zie https://www.compassietraining.nl/register-a-opgeleide-trainers-en-hulpverleners-nederland/

In de toekomst zal Sonja zich blijven scholen en ontwikkelen in het geven van zowel Mindfulness als Compassie trainingen in groepsverband en individueel (zowel binnen als buiten).

De Mindfulness is met name gericht op het trainen van de aandacht. De compassie training gaat over het ontwikkelen van meer compassie voor jezelf (en anderen) en je automatische patronen bijvoorbeeld een sterke innerlijke criticus. Je komt weer in contact met dat deel van jezelf dat liefdevol en ruimhartig is.

Voor meer informatie over de (zelf-)compassie training, ga naar: www.compassietraining.nl 

Compassie training in 2020: 

In 2020 zal weer een Compassie training gegeven worden. Deze training kun je volgen nadat je een Mindfulness of vergelijkbare training hebt afgerond. Naar verwachting zal de training van start gaan op 19 of 21 februari (op woensdag of vrijdagochtend) in Maartensdijk.

Wil je je hiervoor opgeven dan kan dat door het onderstaand formulier in te vullen en versturen (of stuur een mail naar: sonja@mindful4u.nl):

 

http://

Data introductie workshops Mindfulness vanaf nov t/m jan ’20

Herken jij jezelf in één of meer 😉 van de vragen:

Hoe kan ik meer rust en focus in mijn leven brengen?

Ik heb last van stress en wil meer rust ervaren,

Ik wil meer energie in mijn leven, maar hoe dan?

Ik heb interesse maar weet niet  of het iets voor mij is..

En nog veel meer…

 

Kom dan naar een introductie workshop Mindfulness van Mindful4u.

Je leert wat Mindfulness is en wat de achtegronden zijn. Daarnaast doe je ook een aantal korte oefeningen om te ervaren wat mindfulness is.

De workshop is vrijblijvend en duurt ongeveer 2 uur en wordt gegeven in het midden van het land tussen Hilversum en Utrecht.

 

Hieronder de diverse data:

Zaterdagochtend 9 november – in Maartensdijk, gebouw Dijckstate, Maertensplein 96, 3738 GR Maartensdijk, van 10:00 uur tot 12:00 uur

Zaterdagochtend 30 november- In Dorpshuis Hollandsche Rading, Dennenlaan 57, van 10:00 tot 12:00 uur

Woensdagochtend 11 december – Praktijk Mindful4u, Molenweg 42, 3738 DG Maartensdijk van 10:00 uur tot 12:00 uur.

Maandagavond 16 december – In Maartensdijk, gebouw Dijckstate, Maertensplein 96, 3738 GR Maartensdijk, van 19:30 uur tot 21:30 uur

Zaterdag 11 januari 2020 – In Dorpshuis Hollandsche Rading, Dennenlaan 57, van 10:00 tot 12:00 uur

Maandag 13 januari 2020 –  In Maartensdijk, gebouw Dijckstate, Maertensplein 96, 3738 GR Maartensdijk, van 19:30 uur tot 21:30 uur

 

Je kunt je voor de workshop aanmelden via Social Deal,

https://www.socialdeal.nl/deals/utrecht/mindful4u/leer-wat-mindfulness-voor-jou-kan-betekenen-met-een-workshop-mindfulness-van-2-uur-van-mindful4u-inclusief-koffiethee-en-appeltaart-okt-2019-utrecht/

of via de website van Mindful4u.

 

Meld je NU aan:

zaterdag 9 november in Maartensdijkmaandagavond 30 november, Gebouw Dijckstate, Maertensplein 98 in Maartensdijkmaandagavond 16 december, in Maartensdijk

zaterdag 11 januari, in Dorpshuis Hollandsche Rading, Dennenlaan 57

maandag 13 januari, in Maartensdijk

Of stuur een mail naar: sonja@mindful4u.nl met jouw naam en telefoonnummer.

Je kunt je ook telefonisch aanmelden op nummer 06 22980667 of 0346 214404