Extra Workshop Mindfulness 27 maart van 10 tot 12 uur.

Op woensdagochtend 27 Maart van 10 tot 12:00 uur geef ik een extra workshop Mindfulness in Maartensdijk.

Afgelopen maandag waren een aantal mensen niet in staat om naar de workshop te komen vanwege het schietincident in Utrecht. Om deze, en eventueel andere, mensen alsnog de gelegenheid te geven om de workshop te volgen zal ik woensdag een extra workshop geven. Geef je op via onderstaande link:

Introductie workshop Mindfulness

Let op: Kom je via Social deal, dan kun je je voucher hiervoor gebruiken. Heb je je niet aangemeld via Social Deal maar wil je alsnog komen, dan betaal je € 9,- voor deelname incl. koffie/thee en appeltaart! (dit bedrag kun je op 27 maart betalen, contact of via pin).

 

 

5 tips om meer rust te ervaren gedurende de dag

Van de deelnemers aan mijn workshops en trainingen hoor ik regelmatig dat ze zo druk zijn (vooral in hun hoofd). Ze voegen er dan ook vaak aan toe dat er allerlei dingen nu eenmaal moeten gebeuren. Vooral werkende (jonge) ouders en mensen die mantelzorger zijn, hebben voordat ze op het werk zijn al een halve dag erop zitten met kinderen eten geven, kinderen wegbrengen en dan moeten ze nog naar het werk. Hoe zorg je er dan voor dat je niet blijft rennen maar mindful kunt zijn of blijven? Natuurlijk is er nog niets aan de hand als je het tijdelijk wat drukker hebt, bijvoorbeeld door werk of een ziek kind. Maar als  je blijft rennen, zul je daar op den duur een prijs voor betalen met je geestelijke of lichamelijke gezondheid. Veel beter is om, JUIST in drukke periodes, momenten van rust te nemen. Dit hoeft echt niet meer tijd te kosten en je blijft er langer door gezond! Mindfulness heeft een aantal eenvoudige maar krachtige oefeningen die je daarbij helpen. Hieronder vind je een paar tips:

Tip 1. Mindful opstaan.

Zodra je wakker wordt, voordat je uit bed springt én voordat allerlei gedachten in je hoofd komen, neem dan even de tijd om je aandacht te brengen naar je ademhaling. Hoe gaat je ademhaling? Waar kun je de ademhaling het beste voelen? Volg zo een paar keer de ademhaling met je volle aandacht. Als je merkt dat je steeds gaat nadenken of druk voelt om op te staan, dan benoem je dat op een vriendelijke manier: “o, daar is de gedachte dat ik geen tijd heb” of als je druk voelt om op te staan: “o, ik voel de druk om op te staan”. Het benoemen van wat er opkomt zonder er automatisch in mee te gaan, zorgt ervoor dat in staat bent te kiezen of je erin mee gaat of niet. Als je op deze manier mindful op staat begint je dag met meer rust waar je de rest van de dag van kunt profiteren.

Tip 2. Neem een korte adempauze. 

Als je gedurende dag een paar keer een adempauze neemt, zorg je ervoor dat eventueel opgebouwde stress weer kan zakken. Je komt weer even in contact met hoe het met je gaat. Het kan helpen om aan het begin van de oefening jezelf te vragen: “hoe gaat het nu met mij?”. Deze oefening heet ook wel de drie minuten ademruimte. Je kunt de oefening vinden op:

https://www.mindfulness-trainingen.nl/inspiratie

Doe deze oefening 3 keer per dag, bijvoorbeeld bij het opstarten van je computer of op een ander moment dat je dagelijks hebt. Als je een aantal vaste momenten kiest op een dag, train je jezelf en kost het je minder moeite om eraan te denken omdat het een vast onderdeel is van je dagelijkse routine.

Tip 3. Neem een dagelijkse activiteit en doe dit met je volle aandacht.

Er zijn veel dagelijkse routine activiteiten die we doen maar waar we niet meer bij stil staan. We doen ze als het ware op de automatische piloot.  De oefening is dan om juist zo’n routine activiteit, bijvoorbeeld tandenpoetsen, douchen of opruimen, met je volle aandacht te doen. Stel jezelf de vraag: wat proef ik? of wat ruik je of hoe voelt het? Wees daarbij nieuwsgierig naar wat je kunt opmerken. Daardoor ben je helemaal aanwezig bij wat je aan het doen bent in plaats van met je gedachten alweer ergens anders. Als je steeds ergens anders bent met je gedachten ben je nooit echt aanwezig in dit moment. Dat geeft onrust en spanning. Door weer helemaal aanwezig te zijn bij wat je aan het doen bent, ga je meer rust ervaren.

Tip 4. Als je moet wachten (bij de koffieautomaat, in de file, in de rij voor de kassa) gebruik dit moment om te checken hoe het met je gaat. 

Ons leven bestaat voor een groot gedeelte uit wachten, wachten in de file, wachten in de rij, wachten op een email etc. etc. De tijd dat je toch aan het wachten bent kunt je gebruiken om weer even te checken hoe het met je gaat, in je gedachten, in je lichaam of checken of er misschien gevoelens op de voorgrond zijn. Door stil te staan bij hoe het met je gaat, geef je lichaam en hoofd jezelf wat meer ruimte en rust. Belangrijk is dat je dit op een vriendelijke en niet-oordelende manier doet en niet op een veroordelende manier (daar zijn we soms heel goed in). Voor deze oefening kun je de ademruimte nemen zoals hiervoor beschreven.

Tip 5. Op stress momenten, maak contact met je lichaam sta even stil bij wat je voelt. 

Op een dag kunnen er meerdere stress momentjes zijn, van een file waar je in terecht komt of iets dat iemand tegen je zegt of gewoon omdat iets niet gaat zoals je zou willen. Dergelijke stress momenten kunnen we ook voelen in ons lichaam: je hart gaat sneller kloppen; de gaat sneller lopen of praten, je wordt kortaf etc. Deze lichamelijke sensaties duwen we vaak weg. Gevolg is dat deze effecten nog lang in ons lichaam blijven hangen. Als er veel of vaak stress is kan dit zich opstapelen in je lichaam, totdat je opeens een uitbarsting hebt of tegen iemand uitvalt. Als je merkt dat je je ergens over opwindt of het niet gaat zoals je wilt kun je even stil staan bij wat je precies kunt voelen in je lichaam. Geef ruimte en erkenning aan wat je kunt voelen in plaats van het weg te duwen. Hiervoor kun je de ademruimte coping oefening voor gebruiken, speciaal voor lastige of stressvolle momenten. Maar het kan ook al helpen even stil te staan bij wat je voelt in je lijf. De ademruimte coping vind je op:

https://www.mindfulness-trainingen.nl/inspiratie

De kracht zit vooral ook in het herhalen van de oefening zodat deze onderdeel wordt van je dagelijkse ritueel. In het begin zul je er echt aan moeten denken om te oefenen maar door het te herhalen zal het steeds meer onderdeel worden van je leven. Waarom zou je het niet eens proberen?

Wil je meer weten over mindfulness? Neem dan contact op met: Sonja Mars, Mindful4u 06-22980667. Op woensdagochtend 3 april start weer een 8 weekse training in het midden van het land.