Extra Workshop Mindfulness 27 maart van 10 tot 12 uur.

Op woensdagochtend 27 Maart van 10 tot 12:00 uur geef ik een extra workshop Mindfulness in Maartensdijk.

Afgelopen maandag waren een aantal mensen niet in staat om naar de workshop te komen vanwege het schietincident in Utrecht. Om deze, en eventueel andere, mensen alsnog de gelegenheid te geven om de workshop te volgen zal ik woensdag een extra workshop geven. Geef je op via onderstaande link:

Introductie workshop Mindfulness

Let op: Kom je via Social deal, dan kun je je voucher hiervoor gebruiken. Heb je je niet aangemeld via Social Deal maar wil je alsnog komen, dan betaal je € 9,- voor deelname incl. koffie/thee en appeltaart! (dit bedrag kun je op 27 maart betalen, contact of via pin).

 

 

5 tips om meer rust te ervaren gedurende de dag

Van de deelnemers aan mijn workshops en trainingen hoor ik regelmatig dat ze zo druk zijn (vooral in hun hoofd). Ze voegen er dan ook vaak aan toe dat er allerlei dingen nu eenmaal moeten gebeuren. Vooral werkende (jonge) ouders en mensen die mantelzorger zijn, hebben voordat ze op het werk zijn al een halve dag erop zitten met kinderen eten geven, kinderen wegbrengen en dan moeten ze nog naar het werk. Hoe zorg je er dan voor dat je niet blijft rennen maar mindful kunt zijn of blijven? Natuurlijk is er nog niets aan de hand als je het tijdelijk wat drukker hebt, bijvoorbeeld door werk of een ziek kind. Maar als  je blijft rennen, zul je daar op den duur een prijs voor betalen met je geestelijke of lichamelijke gezondheid. Veel beter is om, JUIST in drukke periodes, momenten van rust te nemen. Dit hoeft echt niet meer tijd te kosten en je blijft er langer door gezond! Mindfulness heeft een aantal eenvoudige maar krachtige oefeningen die je daarbij helpen. Hieronder vind je een paar tips:

Tip 1. Mindful opstaan.

Zodra je wakker wordt, voordat je uit bed springt én voordat allerlei gedachten in je hoofd komen, neem dan even de tijd om je aandacht te brengen naar je ademhaling. Hoe gaat je ademhaling? Waar kun je de ademhaling het beste voelen? Volg zo een paar keer de ademhaling met je volle aandacht. Als je merkt dat je steeds gaat nadenken of druk voelt om op te staan, dan benoem je dat op een vriendelijke manier: “o, daar is de gedachte dat ik geen tijd heb” of als je druk voelt om op te staan: “o, ik voel de druk om op te staan”. Het benoemen van wat er opkomt zonder er automatisch in mee te gaan, zorgt ervoor dat in staat bent te kiezen of je erin mee gaat of niet. Als je op deze manier mindful op staat begint je dag met meer rust waar je de rest van de dag van kunt profiteren.

Tip 2. Neem een korte adempauze. 

Als je gedurende dag een paar keer een adempauze neemt, zorg je ervoor dat eventueel opgebouwde stress weer kan zakken. Je komt weer even in contact met hoe het met je gaat. Het kan helpen om aan het begin van de oefening jezelf te vragen: “hoe gaat het nu met mij?”. Deze oefening heet ook wel de drie minuten ademruimte. Je kunt de oefening vinden op:

https://www.mindfulness-trainingen.nl/inspiratie

Doe deze oefening 3 keer per dag, bijvoorbeeld bij het opstarten van je computer of op een ander moment dat je dagelijks hebt. Als je een aantal vaste momenten kiest op een dag, train je jezelf en kost het je minder moeite om eraan te denken omdat het een vast onderdeel is van je dagelijkse routine.

Tip 3. Neem een dagelijkse activiteit en doe dit met je volle aandacht.

Er zijn veel dagelijkse routine activiteiten die we doen maar waar we niet meer bij stil staan. We doen ze als het ware op de automatische piloot.  De oefening is dan om juist zo’n routine activiteit, bijvoorbeeld tandenpoetsen, douchen of opruimen, met je volle aandacht te doen. Stel jezelf de vraag: wat proef ik? of wat ruik je of hoe voelt het? Wees daarbij nieuwsgierig naar wat je kunt opmerken. Daardoor ben je helemaal aanwezig bij wat je aan het doen bent in plaats van met je gedachten alweer ergens anders. Als je steeds ergens anders bent met je gedachten ben je nooit echt aanwezig in dit moment. Dat geeft onrust en spanning. Door weer helemaal aanwezig te zijn bij wat je aan het doen bent, ga je meer rust ervaren.

Tip 4. Als je moet wachten (bij de koffieautomaat, in de file, in de rij voor de kassa) gebruik dit moment om te checken hoe het met je gaat. 

Ons leven bestaat voor een groot gedeelte uit wachten, wachten in de file, wachten in de rij, wachten op een email etc. etc. De tijd dat je toch aan het wachten bent kunt je gebruiken om weer even te checken hoe het met je gaat, in je gedachten, in je lichaam of checken of er misschien gevoelens op de voorgrond zijn. Door stil te staan bij hoe het met je gaat, geef je lichaam en hoofd jezelf wat meer ruimte en rust. Belangrijk is dat je dit op een vriendelijke en niet-oordelende manier doet en niet op een veroordelende manier (daar zijn we soms heel goed in). Voor deze oefening kun je de ademruimte nemen zoals hiervoor beschreven.

Tip 5. Op stress momenten, maak contact met je lichaam sta even stil bij wat je voelt. 

Op een dag kunnen er meerdere stress momentjes zijn, van een file waar je in terecht komt of iets dat iemand tegen je zegt of gewoon omdat iets niet gaat zoals je zou willen. Dergelijke stress momenten kunnen we ook voelen in ons lichaam: je hart gaat sneller kloppen; de gaat sneller lopen of praten, je wordt kortaf etc. Deze lichamelijke sensaties duwen we vaak weg. Gevolg is dat deze effecten nog lang in ons lichaam blijven hangen. Als er veel of vaak stress is kan dit zich opstapelen in je lichaam, totdat je opeens een uitbarsting hebt of tegen iemand uitvalt. Als je merkt dat je je ergens over opwindt of het niet gaat zoals je wilt kun je even stil staan bij wat je precies kunt voelen in je lichaam. Geef ruimte en erkenning aan wat je kunt voelen in plaats van het weg te duwen. Hiervoor kun je de ademruimte coping oefening voor gebruiken, speciaal voor lastige of stressvolle momenten. Maar het kan ook al helpen even stil te staan bij wat je voelt in je lijf. De ademruimte coping vind je op:

https://www.mindfulness-trainingen.nl/inspiratie

De kracht zit vooral ook in het herhalen van de oefening zodat deze onderdeel wordt van je dagelijkse ritueel. In het begin zul je er echt aan moeten denken om te oefenen maar door het te herhalen zal het steeds meer onderdeel worden van je leven. Waarom zou je het niet eens proberen?

Wil je meer weten over mindfulness? Neem dan contact op met: Sonja Mars, Mindful4u 06-22980667. Op woensdagochtend 3 april start weer een 8 weekse training in het midden van het land.

Stilteretraite 4-9 januari 2019

Het nieuwe jaar ben ik ingegaan met een stilteretraite in Twente. Van vrijdag 4 t/m woensdag 9 januari ben ik op retraite geweest bij Frits Koster en Marij Geurts. Het was een retraite in de vipassana traditie met als thema: “mildheid en mindfulness”. Een zeer waardevolle innerlijke reis waarin veel nieuwe inzichten zich hebben laten zien in de stilte. Een gedicht dat werd voorgelezen raakte mij en wil ik graag delen:

 

Geluk kan niet gevonden worden door grote inspanning en wilskracht

Maar het is er al in ontspanning en loslaten

Forceer jezelf niet, je hoeft niets te doen

Onze zoektocht naar geluk verhindert om het te zien

 

Geloof niet in de waarheid van goede en slechte ervaringen

Ze zijn als regenbogen

Terwijl je wilt grijpen wat ongrijpbaar is, put je je uit, tevergeefs

 

Zodra je dit grijpen ontspant is er ruimte  

Open, uitnodigend en comfortabel

Dus maak er gebruik van

Alles behoort je al toe.

Zoek niet verder…

Niets te doen…

Niets te forceren…

Niets te willen.

 

En alles gebeurd van zelf

 

Gedicht Lama Gendrun Rimpoche

Mindful4u begint januari 2019 mindful!

Zie hieronder de agenda voor januari 2019:

Op donderdag 3 januari geef ik in de Vierstee in Maartensdijk een workshop Mindfulness voor volwassenen om 11:00 uur en om 16:00 uur. Om 12:00 uur geef ik een workshop Mindfulness voor tieners 12-18 jaar. Op maandagmiddag 1 April start de Mindful Teens Training, een mindfulness training speciaal voor tieners. Deze training is op maandagmiddag van 16:00 tot 17:15 uur in de Vierstee te Maartensdijk.

Van vrijdag 4 januari tot woensdag 9 januari ben ik afwezig in verband met het deelnemen aan een stilte retraite. Ik ben in die periode niet bereikbaar.

Op maandag 14 januari start er weer een mindfulness training voor volwassenen van 19:30 uur tot 22:00 uur in de Vierstee te Maartensdijk (je kunt je hier nog voor opgeven)

Zaterdag 19 januari geef ik weer een introductie workshop Mindfulness, deze keer in Hollandsche Rading. Deze workshop is al geruime tijd vol!

 

Begin 2019 mindful met een mindfulness training!

Iedereen een mooi en mindful 2019 toegewenst!

Als jij in 2019 meer rust wilt ervaren, meer uit je hoofd en meer in het nu wilt leven, begin dan 2019 met een Mindfulness training waarin je onder andere gaat leren:

  • Anders om gaan met stress en met negatieve gedachten;
  • Bewuster leven en bewust worden van wat je tegenhoudt om te doen wat je echt wilt;
  • Inzicht krijgen in denkpatronen die je niet (meer) helpen en deze loslaten.

En nog veel meer…

Mindful4u geeft begin 2019 de volgende trainingen:

Voor volwassenen:

Vanaf 14 janauri op maandagavond van 19:30 tot 22:00 uur in de Vierstee in Maartensdijk

Vanaf 5 april op vrijdagochtend van 10:00 tot 12:30 uur in het Dorpshuis In Hollansche Rading

Voor kids 12+:

Vanaf 20 mei op maandagmiddag van  16:00 tot 17:30 uur in de Vierstee in Maartensdijk

Meld je wel even aan op de onderstaande pagina (onderaan):

8-weekse mindfulness training

 

 

De 8 weekse Mindfulness training

Heb jij last van stress? 

  • Krijg jij je werk niet meer af?
  • Wordt alles wat erbij komt je teveel?
  • Heb jij het gevoel tegen een burn-out aan te zitten?
  • Zie je niet meer hoe het nu verder moet?
  • Kun jij je niet meer ontspannen na het werk?

 

Geef je dan NU op voor de 8 weekse Mindfulness training, en je ontvangt 15% korting!

Geef je op in de “Week van de Werkstress” van 12 tot en met 15 november en je krijgt korting op de 8 weekse Mindfulness training. In de mindfulness training leer je anders omgaan met stress en je leert weer genieten van het moment en je komt weer tot rust.

Deze training is normaal € 335,- (voor particulieren) inclusief BTW, werkboek en audiobestanden. In de week van de werkstress krijg je 15% korting en betaal je slechts: € 285,- incl.

Voor meer informatie over de training en de data en locatie (midden-nederland) ga naar:

http://www.mindful4u.nl/8-weekse-training-voor-volwassenen/

 

 

Introductieworkshop Mindfulness

Herken jij jezelf in één of meer 😉 van de vragen:

Hoe kan ik meer rust en focus in mijn leven brengen?

Ik heb last van stress en wil meer rust ervaren,

Ik wil meer energie in mijn leven, maar hoe dan?

Ik heb interesse maar weet niet  of het iets voor mij is..

En nog veel meer…

Kom dan naar de introductie workshop Mindfulness voor volwassenen en leer wat de 8 weekse Mindfulness training voor jou kan betekenen. De 8 weekse training wordt gegeven op maandagavond of woensdag ochtend of vrijdagochtend. Kijk voor actuele data op deze site.

Leer anders omgaan met stress, onrust of negatieve gedachtes zodat jij weer geniet van het leven en kiest voor wat jij wilt en nodig hebt!

Tijdens de introductie krijg je ook informatie over de 8 weekse Mindfulness training. Deelname aan deze training is uiteraard niet verplicht. Besluit je na de introductie wel deel te nemen aan de 8 weekse training, dan word de bijdrage aan de introductie in mindering gebracht op de prijs voor de training.

De 8-weekse Mindfulness training

De 8-weekse training is een wekelijkse training van 2 uur per keer. Het is een praktische training waarbij jou ervaring centraal staat. In de training gaan we doen we verschillende oefeningen o.a. ademhalingsoefeningen, bewegingsoefeningen en aandachtsoefeningen. De eerste sessie start op maandag 12 november in de Vierstee te Maartensdijk van 19:30 tot 21:30 uur.

Praktische informatie voor de introductie:

Eenmalig aanbieding: 

Meld je aan tussen 8 en 14 oktober en je betaald € 9, in plaats van € 35,- per deelnemer inclusief koffie/thee en appeltaart!.

Gemakkelijk zittende kleding is aan te bevelen.

Meld je NU aan:





Maandagavond start 20-05-2019 in MaartensdijkWoensdagochtend, start 3-4-2019 in Maartensdijk

Of stuur een mail naar: sonja@mindful4u.nl met jouw naam en telefoonnummer.

Je kunt je ook telefonisch aanmelden op nummer 06 22980667 of 0346 214404

10 voordelen van Mindfulness voor organisaties.

10 voordelen van mindfulness voor organisaties.

Inmiddels kent iedereen de term mindfulness of kent iemand die een keer een mindfulness training heeft gevolgd. Toch wordt er nog weinig aan mindfulness gedaan binnen organisaties. Reden hiervoor kan zijn dat mensen denken dat mindfulness alleen voor “zweverige” types is, dat je urenlang op een matje moet zitten of dat het erom gaat niets meer te voelen. Mindfulness gaat juist over het (weer) in contact zijn met wat je op ieder moment ervaart, voelt en denkt. Niets zweverigs dus maar juist heel erg in het moment en in het nu. Er zijn dus veel misvattingen over mindfulness. En dat is jammer want mindfulness heeft vele positieve effecten voor de medewerker én de organisatie. Van de vele onderzoeken naar mindfulness, zijn er steeds meer onderzoeken naar mindfulness op het werk. De genoemde effecten komen voort uit deze onderzoeken.

Voordelen:

  1. Betere focus
  2. Meer leven in het heden.
  3. Het ziekteverzuim daalt.
  4. Beter omgaan met stress en werkdruk.
  5. Prestatie en productiviteit verhoogt.
  6. Creativiteit vergroot.
  7. Verbetering van het werkgeheugen.
  8. Betere Work-Life balance.
  9. Mentale gezondheid verbetert. (depressiviteit daalt)
  10. Algeheel gevoel van welzijn verbetert.

De speciale Workplace Mindfulness training is 6 wekelijks 1 tot 1,5 uur op de werkplek.

Voor meer informatie over deze training neem contact op met Mindful4u op 0346 214404 of op mobiel 06 229820667

15 stappen voor meer mindfulness op het werk.

15 practical steps Thich Nhat Hanh says we can take to bring mindfulness to our work:

1. Start your day with 10 minutes of sitting in meditation.
2. Take the time to sit down and enjoy eating breakfast.
3. Remind yourself every day of your gratitude for being alive and having 24 brand-new hours to live.
4. Try not to divide your time into “my time” and “work.” All time can be your time if you stay in the present moment and keep in touch with what’s happening in your body and mind. There’s no reason why your time at work should be less pleasant than your time anywhere else.

5. Resist the urge to make calls on your cell phone while on your way to and from work, or on your way to appointments. Allow yourself this time to just be with yourself, with nature and with the world around you.
6. Arrange a breathing area at work where you can go to calm down, stop and have a rest. Take regular breathing breaks to come back to your body and to bring your thoughts back to the present.
7. At lunchtime, eat only your food and not your fears or worries. Don’t eat lunch at your desk. Change environments. Go for a walk.
8. Make a ritual out of drinking your tea. Stop work and look deeply into your tea to see everything that went into making it: the clouds and the rain, the tea plantations and the workers harvesting the tea.
9. Before going to a meeting, visualize someone very peaceful, mindful and skillful being with you. Take refuge in this person to help stay calm and peaceful.
10. If you feel anger or irritation, refrain from saying or doing anything straight away. Come back to your breathing and follow your in- and out-breath until you’ve calmed down.
11. Practice looking at your boss, your superiors, your colleagues or your subordinates as your allies and not as your enemies. Recognize that working collaboratively brings more satisfaction and joy than working alone. Know that the success and happiness of everyone is your own success.
12. Express your gratitude and appreciation to your colleagues regularly for their positive qualities. This will transform the whole work environment, making it much more harmonious and pleasant for everyone.
13. Try to relax and restore yourself before going home so you don’t bring accumulated negative energy or frustration home with you.
14. Take some time to relax and come back to yourself when you get home before starting on household chores. Recognize that multitasking means you’re never fully present for any one thing. Do one thing at a time and give it your full attention.
15. At the end of the day, keep a journal of all the good things that happened in your day. Water your seeds of joy and gratitude regularly so they can grow.

– Thich Nhat Hanh
“15 Practical Ways To Find Your Zen At Work”, Jo Confino – The Huffington Post.

Masterclass Werkplek Mindfulness (voor organisaties)

Bijna iedereen weet dat mindfulness je leert om meer in het hier-en-nu te leven en dat het helpt om beter om te gaan met stress. Dat mindfulness ook veel voordelen heeft voor organisaties is minder bekend. Mindfulness helpt niet alleen om werkdruk te verlagen maar zorgt ook voor betere prestaties, verbeterd werkgeheugen en heeft een positief effect op creativiteit en de samenwerking op het werk. De reguliere mindfulness training (MBCT / MBSR genoemd) met sessies van 2,5 uur per week, is echter minder geschikt voor op de werkplek. Daarom heeft een organisatie in de UK, The Mindfulness Exchange (TME) een programma ontwikkeld speciaal voor mindfulness op de werkplek. TME is een spin-off van Oxford University’s Oxford Mindfulness Centre (OMC). Deze training biedt Mindful4u in het Nederlands aan.

De “Werkplek Mindulness Training” (WMT) is een 6 weken durende training specifiek voor op de werkplek. De sessies zijn niet 2,5 uur maar 1 tot 1,5 max. per week. Hierdoor is de tijd, weg van de werkplek, beperkt zonder dat dit ten koste van inhoud of effectiviteit gaat.

Wat levert mindfulness op de werkplek onder andere op: 

  • stressreductie,
  • omgaan met werkdruk,
  • welzijn en werk-privébalans,
  • verzuim,
  • aanpassingsvermogen,
  • betrokkenheid,
  • werkplezier,
  • cultuur,
  • concentratie,
  • productiviteit,
  • creativiteit,
  • cognitieve flexibiliteit.

Door uw medewerkers WerkplekMindfulness te laten volgen, laat u bovendien zien dat het welzijn van uw medewerkers ook uw belang is. Deze training past goed binnen uw vitaliteitsbeleid.

Wilt U eerst meer weten over de WMT of zelf eerst ervaren wat mindfulness is, kom dan naar de masterclass WerkplekMindfulness voor organisaties op vrijdag 27 september van 10:00 tot 12:00 uur in het midden van het land.

Kosten voor deze masterclass zijn:

Per deelnemer: € 79,- (excl. BTW). Indien er meerdere deelnemers zijn van 1 organisatie zijn de kosten  € 49,- per deelnemer.

Geef U hieronder op voor de Masterclass Werkplek Mindfulness Training voor organisaties:

Heeft u behoefte aan meer informatie, neem dan contact met mij op:

Sonja Mars

Tel. 0346 214 404

Mobiel 06 2298 0667